twitterfacebookgoogle plusrss feed


 

ΠΩΣ ΡΥΘΜΙΖΟΥΜΕ ΤΟ ΓΥΡΟΣΚΟΠΙΟ

ΠΗΓΗ : Giatrakos.gr
Μια από τις δυσκολότερες ρυθμίσεις για την ομαλή πτήση ενός τηλεκατευθυνόμενου ελικοπτέρου , είναι η ρύθμιση του γυροσκοπίου , όπως τεχνικά αναφέρεται "Σεταρισμα ουράς" με το GY401 της FUTABA και για Τ/Κ χωρίς την ρύθμιση "Gyro Gain".

Στο παρακάτω άρθρο θα διαβάσετε τον σωστό τρόπο ρύθμισης της ουράς , για τον απολυτό ελέγχο του ελικοπτέρου κατά την πτήση του ...


Το άρθρο είναι προσφορά στους αναγνώστες του heli club από ένα μέλος μας , και καλό μας φίλο Τάσο , του γνωστού Zero-IQ .
επίσης ευχαριστούμε τον Δημήτρη Ράμμο "mastora" για την ευγενική παραχώρηση αναδημοσίευσης των άρθρων του Heli Club Makedonia

ΟΛΕΣ ΟΙ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΜΕ ΤΟΝ ΚΙΝΗΤΗΡΑ ΣΒΗΣΤΟ.
Όπου αναφέρω κατεύθυνση αριστερά ή δεξιά, θεωρώ ότι έχεις το ελικόπτερο με την ουρά προς το μέρος σου (tail in).
Υποθέτω ότι έχεις μια τηλεκατεύθυνση στην οποία μπορείς να αντιστοιχίσεις ένα κανάλι σε έναν διακόπτη και θεωρώ ότι το κανάλι 5 το έχεις αντιστοιχίσει στον διακόπτη που θα ονομάζω “gyro mode switch”.
Ακολούθησε τα βήματα με την σειρά.

1.
Τοποθέτησε το γυροσκόπιο σταθερά σε σημείο όσο το δυνατόν κοντύτερα στον κεντρικό άξονα και σε επίπεδο εντελώς κάθετο προς τον κεντρικό άξονα. Προτίμησε διαφορετική ταινία απ’ αυτήν που έρχεται στην συσκευασία, χαλάει μετά από μερικές πτήσεις και δεν θέλεις να σου ξεκολλήσει το γυροσκόπιο εν πτήση. Μην δένεις το γυροσκόπιο με Velcro ή tie wraps, πρέπει να στηρίζεται σε υλικό απόσβεσης κραδασμών. Τα καλώδια να είναι ελεύθερα τουλάχιστον σε απόσταση 10 πόντων από το γυροσκόπιο και όχι τεντωμένα για να μην μεταφέρουν κραδασμούς.

2.
- Το μεγαλύτερο μπριζάκι κουμπώνει με το αντίστοιχο του servo.
- Το μπριζάκι με το τριπλό καλώδιο στο κανάλι 4 του δέκτη.
- Το μπριζάκι με το μονό καλώδιο στο κανάλι 5 του δέκτη.
- Για το servo που έχεις, ρυθμίζεις το διακοπτάκι DS στο γυροσκόπιο στην θέση ΟΝ.

3.
- Άνοιξε τον πομπό.
- Ελέγχεις ώστε να μην έχει καθόλου trim ή subtim το κανάλι 4.
- Ελέγχεις ότι το ATV (travel) στο κανάλι 4 είναι στο μέγιστο (120% ή 140%, όσο πάει).

4.
Με ανοιχτό τον πομπό, άνοιξε και τον δέκτη, το led στο γυροσκόπιο αναβοσβήνει για ένα-δυο δευτερόλεπτα και μετά αν μείνει αναμμένο είσαι σε heading hold, πάντα πρέπει να ξεκινάει σε heading hold. Αν το led συνεχίσει να αναβοσβήνει, ο διακόπτης ‘gyro mode switch’ είναι στην θέση rate, άλλαξε την θέση στον διακόπτη, κλείσε και ξανάνοιξε τον δέκτη. Πάντα θα βάζεις το διακόπτη στην θέση που σου δίνει το heading hold (led αναμμένο) ακόμη κι αν σκοπεύεις να κάνεις πτήση με rate mode. Επίσης, κάθε φορά που ανοίγεις το δέκτη θα πρέπει να περιμένεις χωρίς να μετακινήσεις το ελικόπτερο για 1-2 δευτερόλεπτα, όση ώρα το led στο γυροσκόπιο αναβοσβύνει.

5.
Ρυθμίζεις τον βραχίονα του servo ώστε να είναι κάθετος προς τον σύνδεσμο που ελέγχει την ουρά. Για το servo που έχεις πρέπει να χρησιμοποιήσεις μια τρύπα στο βραχίονα του servo που να απέχει 17 ή 19 εκατοστά από το κέντρο του.

[ Για τις τρεις επόμενες ρυθμίσεις θα πρέπει να εξοικειωθείς με τον τρόπο που δουλεύουν τα blades της ουράς. Η ακμή των blades που είναι μπροστά προς την κατεύθυνση που περιστρέφονται, σου δείχνει και την κατεύθυνση που θα κινηθεί η ουρά. Δηλαδή αν η μπροστινή κατεύθυνση των blades δείχνει δεξιά, όταν περιστρέφονται μετακινούν την ουρά δεξιά. ]

6.
Ρυθμίζεις την ουδέτερη θέση της ουράς, αλλάζοντας το μήκος του συνδέσμου που συνδέει τον βραχίονα του servo με τον βραχίονα που ελέγχει την κλίση των blades της ουράς. Βιδώνεις η ξεβιδώνεις τα άκρα του συνδέσμου ώστε όταν το αριστερό stick είναι στην ουδέτερη θέση τα blades να έχουν περίπου 4 μοίρες κλήση αριστερά. Πρέπει στην ουδέτερη θέση να έχουν κλήση προς την κατεύθυνση που γυρνά το κυρίως στροφείο για να εξουδετερώνουν την τάση που έχει η ουρά να γυρνά προς την αντίθετη κατεύθυνση απ΄ αυτήν του κυρίως στροφείου, λόγω της ροπής που αυτό δημιουργεί κατά την περιστροφή του. Για να μετρήσεις πιο εύκολα την κλίση των blades της ουράς, δίπλωσε το ένα προς το άλλο, τώρα μεταξύ τους πρέπει να έχουν περίπου 8 μοίρες απόκλιση. Αυτή η ρύθμιση στις 8 μοίρες είναι κατά προσέγγιση, αν σκοπεύεις να πετάξεις μόνο σε heading hold mode δεν χρειάζεται ρύθμιση μεγαλύτερης ακρίβειας. Αν σκοπεύεις να πετάξεις και σε rate mode, η τελική ρύθμιση γίνεται με δοκιμές στην πτήση και ρύθμιση του συνδέσμου που λέγαμε πριν μέχρι να στέκεται σταθερή η ουρά στο rate mode, η ρύθμιση αυτή του rate mode πρέπει να γίνει με άπνοια.

7.
Ελέγχεις την σωστή κατεύθυνση του stick για την ουρά (αριστερό stick αριστερά-δεξιά). Μετακινώντας το stick αριστερά η μπροστινή ακμή των blades πρέπει να μετακινείται δεξιά (έτσι η μούρη του ελικοπτέρου θα γυρίσει αριστερά σύμφωνα με την κίνηση του stick). Αν κάνει την ανάποδη κίνηση, κάνεις reverse το κανάλι 4 στην τηλεκατεύθυνση και τσεκάρεις ότι διορθώθηκε.

8.
Ελέγχεις τη κατεύθυνση λειτουργίας του γυροσκοπίου. Με τον διακόπτη ‘gyro mode switch’ στην θέση heading hold, κράτα την ουρά του ελικοπτέρου και στρίψε την με μια απότομη κίνηση 45 μοίρες προς τα αριστερά (η ουρά προς τα αριστερά – η μούρη προς τα δεξιά) και άφησε το σ΄ αυτήν την θέση. Εξέτασε τα blades της ουράς θα πρέπει η εμπρός ακμή τους να είναι στραμμένη προς τα δεξιά. Αν κάνει την ανάποδη διόρθωση άλλαξε την θέση του διακόπτη ‘DIRection’ στο γυροσκόπιο.

9.
Ρυθμίζεις τη διαδρομή του servo από το περιστροφικό ρυθμιστικό LIMIT. Ξεκίνα με την θέση του LIMIT στο τέρμα (140). Γύρνα τον διακόπτη ‘gyro mode switch’ στην θέση rate (led σβηστό), μετακίνησε το αριστερό stick προς την μία κατεύθυνση σιγά-σιγά και παρακολούθα το δακτυλίδι που μετακινείται πάνω στο άξονα της ουράς, αν τερματίσει το δακτυλίδι πριν φτάσει το stick στο τέρμα της διαδρομής του, μείωσε το LIMIT. Κάνε τον ίδιο έλεγχο και προς τις δύο κατευθύνσεις και φρόντισε να αφήσεις ένα μικρό κενό (0,2 με 0,3mm) στην πλευρά με την μικρότερη διαθέσιμη διαδρομή.

10.
Ρύθμισε το gain στην τηλεκατεύθυνση, κανάλι 5, ρυθμίζοντας το ATV του καναλιού και για τις δύο θέσεις του διακόπτη ‘gyro mode switch’. Για αρχή βάλε και στις δύο θέσεις 50%. Πρόσεξε, ανάλογα με το τύπο της τηλεκατεύθυνσή σου μπορεί η ρύθμιση ATV του καναλιού 5 να είναι από -100% έως +100% οπότε ρυθμίζεις το -50% και +50% για τις δύο θέσεις, μπορεί όμως και να είναι από 0% έως 100% οπότε ρυθμίζεις το +25% και +75% για τις δύο θέσεις.

11.
Ρύθμισε το ATV στο κανάλι 4 περίπου στο 80% με 90%. Μ’ αυτόν τον τρόπο ρυθμίζεις τον ρυθμό περιστροφής της ουράς.

12.
Η πρώτη δοκιμή σε πτήση. Θεωρώ ότι έχεις ρυθμίσει το γκάζι και το βήμα στις έλικες του κυρίως στροφείου και ότι αυτά δουλεύουν σωστά. Με τον διακόπτη ‘gyro mode switch’ στη θέση heading hold, δίνεις σιγά-σιγά collective (αριστερό stick επάνω) ώστε το ελικόπτερο να αρχίσει να ελαφραίνει στα πόδια του, μην προσπαθήσεις να το σηκώσεις αμέσως. Αν μόλις πάει να ξεκολλήσει από το έδαφος έχει έντονη τάση να περιστραφεί κλείσε αμέσως το γκάζι ώστε να ξανακαθίσει στο έδαφος, αυτό δείχνει ανάποδη θέση στο DIR πάνω στο γυροσκόπιο, διόρθωσε και επανέλαβε. Οι περισσότερες πιθανότητες είναι σ’ αυτό το σημείο το ελικόπτερο να έχει μια εντελώς σταθερή ουρά στο hover.

ΤΕΛΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ.
13.
Απογείωσε το ελικόπτερο σε hover. Ανέβασε το gain, ρυθμίζοντας το ATV του καναλιού 5, λίγο-λίγο μέχρι να αρχίσει η ουρά να τρέμει αριστερά δεξιά, έτσι καταλαβαίνεις ότι έφτασες στο μέγιστο gain για τα εξαρτήματα που χρησιμοποιείς και τον τρόπο που τα ρύθμισες. Από το μέγιστο κατέβα μερικά νούμερα και άστο εκεί.

14.
Ενώ είσαι σε hover δοκίμασε απότομη στροφή της ουράς και ξαφνικό σταμάτημα. Αν έχει συμπεριφορά ελατηρίου στο σταμάτημα, αύξησε λίγο το DELAY στο γυροσκόπιο.

Μετά από οποιαδήποτε μηχανική αλλαγή στην ουρά, πρέπει να ξαναγίνουν οι ρυθμίσεις, ξεκίνα πάλι από το βήμα 3

1 σχόλια :