ΠΡΟΠΕΛΕΣ ΘΕΡΜΙΚΩΝ ΑΕΡΟΠΛΑΝΩΝ ΚΑΙ ΤΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΧΕΤΕ !!



Η προπέλα είναι να προωθεί κάποιο αεροπλάνο, καραβάκι η ελικόπτερο. Είναι σχεδιασμένες να έρχονται σε επαφή με τον αέρα και όχι με ανθρώπους . Κι όμως τα περισσότερα ατυχήματα στον αερομοντελισμό οφείλονται σ' αυτές.
Για παράδειγμα, οι περισσότερες πλαστικές προπέλες έχουν πάρα πολύ κοφτερές κόγχες λόγω του τρόπου κατασκευής τους από τα καλούπια. Προφανώς οι κατασκευαστές θεωρούν αντιοικονομικό να αφαιρέσουν τα γρέζια αυτά και έτσι φτάνουν στα χέρια μας όπως βγαίνουν από τις μήτρες τους, κοφτερές σαν ξυράφια. Στην κατάσταση αυτή είναι πολύ...
επικίνδυνες. Προσπαθώντας να βάλει κανείς μπροστά την μηχανή είναι αρκετό να προκαλέσει σοβαρό τραύμα.
Πρέπει στην περίπτωση αυτή να αφαιρέσουμε τα γρέζια και να στρογγυλέψουμε τις κόγχες. Τις περισσότερες φορές, λίγο τρίψιμο με ψηλό γυαλόχαρτο αρκεί αν και οι νάϋλον προπέλες μπορεί να χρειαστεί να τις ξύσουμε με ένα ξυραφάκι γιατί το νάϋλον δεν τρίβετε καλά.
Θεωρητικά, οι κοφτερές κόγχες κάνουν την προπέλα πιο αποδοτική. Αυτό ισχύει αλλά μόνον όταν αυτή λειτουργεί στην ιδανική της γωνία προσβολής, δηλαδή όταν έχουμε πετύχει τον ιδανικό συνδυασμό ταχύτητας αεροπλάνου και στροφών μηχανής. Σε οποιαδήποτε άλλη κατάσταση, ένα πιο στρογγυλεμένο χείλος προσβολής της προπέλας είναι αποδοτικότερο. Αυτό γίνεται πιο σημαντικό στην επιτάχυνση, όπως δηλαδή στην απογείωση, άνοδο ή σε επανακύκλωση. Ετσι, απαλύνοντας τις κόγχες της προπέλας, δεν την κάνουμε μόνο ασφαλέστερη, βελτιώνουμε και την γενική απόδοση του μοντέλου.
Αλλο ένα σημαντικό σημείο είναι το ζύγισμα της προπέλας. Μία αζύγιστη προπέλα είναι επικίνδυνη γιατί προκαλεί κραδασμούς οι οποίοι με την σειρά τους μπορούν να προκαλέσουν βλάβη στα ηλεκτρονικά ή και ακόμη στην κατασκευή του αεροπλάνου.
Ο μόνος τρόπος για να ζυγιστεί μία προπέλα είναι να αφαιρέσουμε προσεκτικά υλικό από το βαρύτερο πτερύγιο, από όλο του το μήκος με γυαλόχαρτο και ποτέ κόβοντας κομμάτι από το ακροπτερύγιο. Ξύνοντας λίγο-λίγο και ελέγχοντας το ζύγισμα με ένα οποιοδήποτε όργανο ζυγίσματος, προσέχουμε να αποφύγουμε εγκοπές και αμυχές και διατηρούμε την επιφάνεια λεία. Αυτή είναι δουλειά για το εργαστήριο και μια που την αρχίσαμε, καλό είναι να ζυγίσουμε δυο-τρεις ακόμα για το κασελάκι να τις έχουμε έτοιμες στο μοντελοδρόμιο.
Οι κατασκευαστές μας προειδοποιούν να μην κάνουμε καμία αλλαγή στις προπέλες αλλά η προειδοποίηση αυτή αφορά κάποιον άπειρο που θα κόψει την προπέλα να χωρέσει στο spinner του και όχι τις προφυλάξεις που αναφέρονται εδώ.
Το να σπάσει μία προπέλα είναι μία πάρα πολύ σοβαρή και επικίνδυνη κατάσταση και πρέπει να κάνουμε ό,τι μπορούμε να το αποφύγουμε.
Πρώτον και κυριότερο, ποτέ δεν χρησιμοποιούμε μία προπέλα με αμυχές ή ρωγμές. Πολύ μικρές αμυχές στο χείλος προσβολής είναι ανεκτές αν τις απαλύνουμε με γυαλόχαρτο και ξαναζυγίσουμε την προπέλα.
Ξύλινες προπέλες μπορούν να σπάσουν από κακή ποιότητα του ξύλου. Παρ' όλο ότι οι κατασκευαστές διαλέγουν καλά υλικά, τα νερά του ξύλου ποτέ δεν είναι στρωτά και πάντα υπάρχει η πιθανότητα να τους ξεφύγει κάποιο ακατάλληλο κομμάτι. Οι ξύλινες προπέλες θέλουν προσεκτική εξέταση και αν υπάρχουν ρόζοι ή τα νερά του ξύλου είναι σε γωνία πάνω από 20ο από τον άξονα των πτερυγίων, δεν την χρησιμοποιούμε.
Πολλοί διατείνονται ότι οι πλαστικές προπέλες κάνουν μόνο για να ανακατεύουμε χρώματα. Είναι γεγονός ότι οι πλαστικές προπέλες μπορούν να σπάσουν φαινομενικά χωρίς λόγο. Αν όμως πάρουμε ορισμένες προφυλάξεις και καταλάβουμε τους περιορισμούς τους, είναι εξ' ίσου ασφαλείς ακόμα και σε μεγάλες μηχανές.

     Πηγή: oulkeroglou.gr
Διασκευή από Airplane News
Ν.Κατσαράς
Περιοδικό Αερομοντελιστής

1 σχόλια :

  1. Έχω μια ξύλινη προπελα για βενζινοκινητήρες κ είναι πολύ πιο ελαφριά από τι πλαστικια πια είναι η διαφορά που θα έχει στον κινητήρα? Κ στο αεροπλάνο ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...